פיזיותרפיה לכאבי ראש

כאב ראש הוא תופעה נפוצה יחסית. לרוב כאב הראש אינו מצריך דאגה. במקרים נדירים מאד הכאב ראש מסתיר בחובו גידול סרטני.

הסיבות לכאבי ראש רבות ומגוונות. אך במהלך עבודתי עם אנשים הסובלים מכאבי ראש, גיליתי כי אצל כ -80% מהם המקור לכאב נבע כתוצאה ממתח שהתבטא בשרירים.

על פי ההגדרה הרפואית ישנם סוגים שונים של כאב ראש (ראה תמונה למעלה):

  • כאב ראש על רקע בעיות צוואריות – Headache Cervicogenic

סוג זה של  כאב ראש סווג על ידי International Headache Society  בכ- 20% מכלל כאבי ראש כרוניים חוזרים. חולים המתלוננים על כאבי ראש כרוניים סובלים מהגבלה ניכרת בתפקוד היומיומי, פגיעה בתפקוד החברתי ובמצוקה רגשית. מקור כאבי ראש יכול להיות קשור למבנה חוליות עמוד השדרה הצווארי. סימפטומים קליניים של כאבי ראש ממקור צווארי בדרך כלל כוללים כאב ראש חד צדדי בשילוב עם כאבי צוואר והגבלה בטווחי התנועה בצוואר. לשרירי הצוואר יש חלק משמעותי ביצירת כאבי ראש . לפעמים ימצאו בבדיקה בקליניקה טריגר פוינט רגישים בשרירים. לפעמים הכאב לא קבוע, בא והולך, מלווה בבחילות, סחרחורות ואף קשיי בליעה. חשוב להגיע לאבחנה מדויקת למקור הבעיה כדי לטפל בה בהתאם. 

טיפול פיזיותרפיה לכאבי ראש ממקור צווארי

טיפול מנואלי (ידני) לשיפור טווחי תנועה, טיפול להורדת כאב  שכולל, טיפול ברקמה רכה (עיסוי לטריגר פוינטס), גירויים חשמליים, אולטרסאונד, וקניזיוטייפ. כמו כן, תרגילי מתיחות  וחיזוק של שרירי הצוואר. ולא פחות חשוב ייעוץ ארגונומי!  

  • כאב ראש המוגדר כמיגרנה

מיגרנה מתבטאת ככאב פועם שהולם בראש כמו פטיש. דרגת הכאב היא בינונית עד קשה. המיגרנה מופיעה לרוב בצד אחד של הראש, והיא מוחמרת בזמן חשיפה לאור לרעש או לריחות. לעתים קרובות, המיגרנה מלווה גם בירידה בתאבון, בבחילות ובהקאות. התקף מגרנה טיפוסי נמשך בין ארבע שעות לשלושה ימים.

סיבות למיגרנה

התאוריה המדעית המקובלת היא שהתקפי המיגרנה נגרמים בעקבות שינויים ברמות של חומרים כימיים במוח, ובעיקר ירידה ברמות הסרוטונין (מעביר מסרים עצביים). רמות נמוכות של סרוטונין עלולות לגרום להתכווצות פתאומית בכלי הדם במוח.  חוקרים הצליחו לזהות גורמים שמעוררים את התקפי המיגרנה. אלו כוללים גורמים רגשיים, גופניים, תזונתיים, סביבתיים ורפואיים.

טיפול במיגרנה

בדרך כלל ההמלצה של הרופאים לקחת משככי כאבים עם תחילת ההתקף. אורח חיים בריא שכולל פעילות גופנית ושמירה על מתח נפשי נמוך. להקפיד על שעות שינה סדירות. כמו כן, תזונה נכונה.

טיפול פיזיותרפיה במיגרנה: אצל אנשים הסובלים ממיגרנה באופן קבוע מתפתח מתח שרירים גבוה , באזורים מסוימים בצוואר ובראש. כתוצאה מכך נוצרו בשרירים טריגר פוניטס שמעוררים כאב.

בתהליך של פענוח מקור הכאב בקליניקה, זיהוי הטריגרים העיקריים ולימוד טיפול עצמי באותם טריגרים, יכולים לשחרור את המיגרנה.

  • כאב ראש על רקע מתח –  Headache Tension

כאב ראש הנובע ממתח בד"כ  הוא כאב לוחץ, תוקף את כל הראש בצורת חגורה. הכאב מופיע בעוצמה בינונית ומפריע לפעילות היומיום. הכאב אינו כולל בחילות או הקאות וגם אינו מוחמר כתוצאה מאור.  המתח מוגבר בשרירי הקרקפת והעורף, והוא נגרם בגלל לחץ נפשי, עומס, חוסר שעות שינה ועוד.

טיפול לכאב ראש על רקע מתח

תרופות משככי כאבים, הרפיה, טכניקות טיפוליות בפיזיותרפיה להורדת כאב, טיפול מנואלי, טיפול ברקמה רכה (עיסוי וטיפול בטריגר פיונטס), תרגילים ועוד.                                                                                                

  • כאב ראש מקבצי- Cluster Headache

כאב ראש מקבצי הוא כאב ראש חזק ביותר בצד אחד של הראש, המופיע לרוב בפתאומיות. עוצמת הכאב נחשבת לקשה מבין כל כאבי הראש ולעיתים מתייחסים לכאב הראש המקבצי בתור הכאב הקשה ביותר הידוע לאדם. רוב הסובלים מכאבי ראש אלו חווים "מקבץ" של התקפים מרובים במהלך תקופה מסוימת בשנה, ומכאן שמה של המחלה. תקופות אלו יכולות לבוא בכל עת ולהמשך פרקי זמן שונים, וביניהן עשויות להתקיים תקופות הפוגה של חודשים ואף שנים ללא כאב. הגורם למחלה אינו ידוע.

  • כאב ראש סינוסי -“Sinus Headache”

הכאב נוצר כתוצאה מדלקת של הסינוסים "סינוזיטיס". עם היווצרות הדלקת מתחיל תהליך הגורם לייצור מוגבר של נזלת העלולה  להתקשות ולסתום את מעברי האף (תעלות האף/סינוסים). הסימפטומים הם כאב חד ורציף המורגש בעצמות הלחיים, במצח או בגשר האף. ובמצבים מסוימים הסינוסיטיס לא חולף וממשיך למצב כרוני. הלחץ המוגבר שנוצר כתוצאה מסתימה זו גורם לכאב ראש אשר דומה מאד לזה של מיגרנה.

  • כאבי ראש על רקע בעיות במפרק הלסת

מפרק הלסת (Temporo Mandibular Joint) הוא מפרק אשר יכול לגרום לבעיות וכאבים בקרב  אנשים רבים. המפרק מחבר את הלסת התחתונה עם עצם הגולגולת. במפרק יכולה להתפתח דלקת שעלולה להתבטא בכאבי ראש, הופעת “קליקים” בפתיחת הפה, חריקת שיניים בלילה, כאב בזמן הלעיסה ועוד. מצב שפוגע  משמעותית באיכות החיים של המתלוננים.

ניתן לטפל בהפרעות במפרק הלסת באמצעות פיזיותרפיה

טיפול פיזיותרפיה כולל טכניקות מנואליות (ידניות), טיפול ברקמה רכה (טיפול בטריגר פוינטס), חימום, אלקטרו תרפיה (גירויים חשמליים, אולטרסאונד) ותרגילי מתיחות וחיזוק שרירים.

יש לי ניסיון רב בטיפול בכאבי צוואר, אני חוקרת וכותבת מאמרים בנושא הייעול של הטיפול בכאבי צוואר. עבודת הדוקטורט שלי עוסקת בנושא זה.

למה דווקא לבחור בי?

טיפולי הפיזיותרפיה בקליניקה שלי מתמקדים בגישה רב תחומית לאבחון, טיפול ושיקום. גישה מבוססת על חשיבה קלינית מבוססת מחקרים השילוב בין ניסיון קליני מגוון ורב שנים, 24 שנות ניסיון, עם לקדמה ומחקר עדכניים (מחקרים ועבודה באקדמיה  ) מאפשר מתן מענה מקצועי ברמה גבוהה ביותר, למכלול של בעיות, ולכל קבוצות הגיל באוכלוסייה, מגיל הינקות ועד לגיל השלישי. 
ניסיון רב שנים הוא יתרון מובהק. הוראה בפיזיותרפיה, והכשרת דורות של פיזיותרפיסטים לאורך שנים, העשירו את התובנות ואת הניסיון המצטבר שלי.   

יש לי ניסיון רב בטיפול בכאבי צוואר, אני חוקרת וכותבת מאמרים בנושא הייעול של הטיפול בכאבי צוואר. עבודת הדוקטורט שלי עוסקת בנושא זה.

מסירות, סובלנות, יחס חם אדיב ולא רק מקצועיות הן חלק אינטגרלי מהטיפול בקליניקה.
בקליניקה שעות פעילות גמישות וארוכות ומיקום מרכזי כך שאני זמינה לקבלכם כמעט בכל עת!
סגירת תפריט
WhatsApp chat
Call Now Button050-8829913